کاخ هشت بهشت

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که مشتاق دیدن جاذبه های تاریخی اند بهتر است به فکر گشت و گذار در اصفهان باشید. شهر اصفهان یکی از منطقه های حکومتی زمان پادشاهی صفویان بوده به همین علت آثار تاریخی زیادی در داخل این شهر می توان مشاهده نمود. یکی از این اثرها که در باغ بلبل قرار دارد کاخ هشت بهشت می باشد، عمارتی بسیار بی نظیر که گردشگران بیشماری را از تمامی نقاط جهان به سمت اصفهان روانه می کند تا بتواند قدرت و عظمت شاهان صفوی را به نمایش بگذارد. این عمارت که از بناهای زمان صفویان است آن را به عنوان زیبا ترین و بی نظیر ترین کاخ جهان می شناسند. معماری جالب و حیرت برانگیز این کاخ مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته و همچنین با دارا بودن محیطی خوش آب و هوا و قرار گرفتن در وسط باغ بلبل به عنوان یکی از بهترین جاذبه های تاریخی شهر اصفهان معرفی می شود.

نمای بیرونی کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت اصفهان که در زمان خود به عنوان زیباترین کاخ در جهان بر سر زبان ها بود در سال 1080 هجری و در زمان شاه سلیمان صفوی احداث شد. باغی که کاخ هشت بهشت در آن بنا نهاده شده است قسمتی از باغ نقش جهان اصفهان بوده که آن را شاه اسماعیل اول احداث نموده بود و در زمان حکومت جانشینان وی به قطعه های مختلفی تقسیم شد. می توان گفت باغ هشت بهشت در زمان حکومت شاه صفی بوده است و در دوره های بعدی حکومت یعنی جانشینی شاه عباس دوم و شاه سلیمان درختان این باغ را زیاد تر کردند. کوشکی که در این باغ موجود می باشد در زمان حکومت شاه سلیمان صفوی ساخته شده که در آن زمان باغ را تکمیل و مرمت نمودند، هم زمان با سومین سال پادشاهی شاه سلیمان صفوی کار احداث این بنا به پایان رسید، برخی از پژوهشگران و تاریخدانان معتقدند که این باغ محل زندگی 8 سوگلی شاه سلطان سلیمان صفوی بوده که به نوعی حرمسرا محسوب می شود، 4 نفر از سوگلی هایش در طبقه همکف و 4 نفر دیگر در طبقه اول زندگی کرده اند.

اگر قصد داشته باشیم که نگاهی دقیق تر به این کاخ داشته باشیم و قسمت های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم باید به سفرنامه جهانگردان نگاهی بیندازیم. یکی از توریست هایی که در زمان حکومت شاه سلیمان و شاه عباس دوم به این شهر سفر کرده بود جاذبه های دیدنی شهر اصفهان را مورد بازدید قرار داد و کاخ هشت بهشت را بگونه ای توصیف کرد که با خواندن آن می توانید به منحصر به فرد بودن تالار پی ببرید. 

https://mrbilit.com/mag/hasht-behesht-palace/

Comments